Kiedy wydawało się, że wzrasta wśród polskich firm odsetek widzących szklankę do połowy pełną, pojawił się prezydent D.Trump i swoją polityką wywrócił szklankę dnem do góry. Przed firmami ogromne wyzwania, a jednocześnie 2024 przyniósł wyjątkowo niską rentowność i spadek przychodów. W porównaniu do poprzedniego kwartału, wzrosło ryzyko - wojna celna stała się faktem, choć jej intensywność i przebieg są nadal niepewne. Łagodząco na sytuację wielu polskich firm będzie wpływał oczekiwany dosyć solidny krajowy popyt konsumencki, ożywienie inwestycji związane z funduszami spójności i KPO, spadek cen surowców oraz słabszy PLN. W świetle tych wydarzeń, prognozujemy wzrost przychodów firm w 2025 o 2-5%, choć jednocześnie zaznaczamy, że prognoza ta jest obarczona duża niepewnością.
WięcejNasze podsumowanie sytuacji finansowej samorządów w 2024: 1) znaczna redukcja deficytu budżetowego i odbudowa nadwyżki operacyjnej, 2) spadek wydatków inwestycyjnych, 3) znaczny wzrost wydatków bieżących, 4) wzrost udziału wynagrodzeń w wydatkach bieżących, będący tematem specjalnym tegorocznego raportu.
WięcejCeny w rolnictwie utrzymywały się na wyższym r/r poziomie w 1q25. Krajowi producenci zmagają się z problemami chorób zwierząt. Dotyczy to nie tylko ASF, czy też grypy ptaków (HPAI). Od niedawna w Polsce mamy do czynienia z ogniskami rzekomego pomoru drobiu (Newcastle disease). Zagrożeniem dla dla sektora mięsnego i mleczarskiego jest pryszczyca - narastają obawy o przeniesienie się choroby do Polski, co mogłoby przynieść poważne skutki ekonomiczne. Obserwujemy dużą zmienność cenową z uwagi na m.in. z uwagi na politykę celną USA.
WięcejRaport prezentuje bieżącą sytuację oraz perspektywy średnioterminowe do 2029 dla światowego i polskiego handlu meblami. Przedstawia także głównych importerów i światowe trendy oraz pozwala przeanalizować konkurencję na największych rynkach zbytu. ...
WięcejPolskie firmy stoją dziś przed koniecznością podjęcia działań, które pozwolą wzmocnić lub przynajmniej podtrzymać ich konkurencyjność. Firmy coraz gorzej postrzegają swoją pozycję zarówno na rynkach zagranicznych, jak i na rynku krajowym. Wydaje się, że dotychczasowe strategie i modele biznesowe wymagają aktualizacji.
Więcej