Kluczowe wyzwania dla polskich firm w krótkim okresie

  • Polskie firmy stoją dziś przed koniecznością podjęcia działań, które pozwolą wzmocnić lub przynajmniej podtrzymać ich konkurencyjność. Firmy coraz gorzej postrzegają swoją pozycję zarówno na rynkach zagranicznych, jak i na rynku krajowym. Wydaje się, że dotychczasowe strategie i modele biznesowe wymagają aktualizacji.

 

  • Warto zauważyć, że osłabienie konkurencyjności często wynika z czynników zewnętrznych, na które przedsiębiorstwa nie mają wpływu.  To m.in. wzrastająca presja ze strony zagranicznych producentów, wyższe ceny energii, umocnienie złotego czy zmiany w globalnych łańcuchach dostaw. Polskie firmy już wielokrotnie w przeszłości udowadniały, że potrafią elastycznie dostosowywać się do nowych wyzwań. Obecnie jednak część z nich paraliżuje niepewność oraz skala i szybkość zmian w otoczeniu.

 

  • Wielkość inwestycji firm jest zdecydowanie zbyt niska, aby budować mocne fundamenty przyszłego wzrostu. Kluczowe wydają się działania w zakresie transformacji energetycznej, zwiększenia wydajności pracy np. poprzez automatyzację, robotyzację i cyfryzację, czy dostosowania firm do wymogów w obszarze ESG.

 

  • Z kolei eksporterzy powinni dążyć do szukania nowych rynków, szczególnie poprzez zwiększanie aktywności poza granicami UE.

 

W raporcie analizujemy kluczowe wyzwania, które będą kształtować krajobraz biznesowy w krótkim terminie oraz oceniamy ich znaczenie z perspektywy poszczególnych branż gospodarki.

 

 

 

Jesteś zainteresowany otrzymywaniem raportów analitycznych PKO Banku Polskiego?

Zapisz się na newsletter

analizy.sektorowe@pkobp.pl

Aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, Internetowe serwisy informacyjne PKO Banku Polskiego wykorzystują pliki cookies zapisywane w pamięci przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat celu ich używania, łączenia z innymi danymi posiadanymi przez Bank oraz zmiany ustawień plików cookies a także ich usuwania z przeglądarki internetowej, znajdują się w Polityce prywatności Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce oznacza potwierdzenie zapoznania się z powyższymi informacjami i zgodę na wykorzystywanie plików cookies w celach marketingowych.