Branża kosmetyczna 09.2024: Sytuacja bieżąca i prognozy rozwoju rynku do 2028

Raport prezentuje bieżącą sytuację oraz perspektywy średnioterminowe dla światowego i polskiego handlu kosmetykami. Przedstawia także głównych importerów i światowe trendy oraz pozwala przeanalizować konkurencję na największych rynkach zbytu. Zapraszamy do lektury!

  • W 2023 światowa branża kosmetyczna osiągnęła wzrost sprzedaży o 5%, do poziomu 579 mld EUR. Była to wartość o 16% większa niż w 2019 – przed pandemią COVID-19.
  • W najbliższych latach sprzedaż ma się nadal rozwijać w podobnym, wysokim tempie. Według prognoz Statista wartość rynku w latach 2024-2028 ma zwiększyć się o 19% osiągając poziom 689 mld EUR.
  • Największy udział w rynku (44%) ma segment kosmetyków do pielęgnacji osobistej. Sprzedaż w tym segmencie była relatywnie odporna na zawirowania związane z pandemią, ale w najbliższych latach może zwiększać się w wolniejszym tempie niż w innych segmentach.
  • Najszybciej rozwijającym się segmentem będzie technologia dla urody. W latach 2024-2028 jego sprzedaż ma rosnąć średnio o 5,2% rocznie, przewyższając tempo wzrostu w segmencie kosmetyków do makijażu (4,7% CAGR).
  • Francja była światowym liderem w eksporcie kosmetyków. W 2023 osiągnęła udział w rynku na poziomie 14,6% wyraźnie wyprzedzając drugie pod tym względem Stany Zjednoczone (8,5%).
  • Największym importerem kosmetyków były Stany Zjednoczone. W 2023 ich udział w światowym imporcie wyniósł 11,1% i był już tylko nieznacznie większy niż udział Chin (9,7%).
  • W ostatnich latach Polska zwiększała udział w handlu międzynarodowym kosmetykami. W 2023 Polska była 12. największym eksporterem kosmetyków na świecie (z udziałem 3,1%) oraz 14. największym importerem (z udziałem 2,2%).
  • W 2023 przeciętnie wydatki per capita na kosmetyki na świecie wyniosły 75 EUR. W ciągu 5 lat prognozowany jest wzrost tego wskaźnika do 86 EUR w 2028. W Polsce w 2023 wydatki osiągnęły 123 EUR.
  • Sklepy online odpowiadają za niecałą 1/5 sprzedaży kosmetyków. W 2023 udział online w sprzedaży wyniósł prawie 18%. Prognozowany jest dalszy wzrost zainteresowania zdalnym kanałem dystrybucji i zwiększenie jego udziału do blisko 22% w 2027.