Makro Flash: Znowu kupujemy więcej

Pobierz raport

 

  • W październiku, pierwszy raz od grudnia 2022, sprzedaż detaliczna wzrosła r/r w ujęciu realnym. Ożywienie w handlu było silniejsze od prognoz (PKOe: 0,5% r/r; kons.: 1,4% r/r). Od maja sprzedaż sukcesywnie nadrabia straty wywołane najpierw przez pandemię, potem przez szok inflacyjny (wykres str.2). Szacujemy, że do poziomu spójnego z przedpandemicznym trendem brakuje jej jeszcze ok. 8-10%.
  • Wynikom sprzedaży pomógł układ kalendarza (więcej dni roboczych), ale oczyszczone sezonowo dane także pokazują na pierwszy w tym roku wzrost sprzedaży r/r (1,8%). W październiku nie bez znaczenia były także promocje paliwowe – sprzedaż paliw wzrosła (realnie) o 9,1% m/m i 16,7% r/r. Ta kategoria mocno wpłynęła również na procesy cenowe. Szacowany przez nas deflator sprzedaży spadł do 1,9% r/r, najniżej od marca 2021, głównie za sprawą spadku cen w branży paliwowej o blisko 18% r/r.
  • W październiku, po ciepłym wrześniu, konsumenci powrócili do zakupów odzieżowych. Sprzedaż w tej kategorii wzrosła o 14,5% m/m, chociaż wciąż była o blisko 2% niższa niż rok wcześniej. Hamują spadki sprzedaży mebli i sprzętu rtv/agd. Drugi miesiąc z rzędu rośnie sprzedaż farmaceutyków i kosmetyków. Najsilniej (chociaż i tak słabiej niż w poprzednich miesiącach) w październiku spadała sprzedaż prasy i książek (-11% r/r).
  • Struktura danych o sprzedaży pokazuje stopniową odbudowę popytu na dobra niepodstawowe, co zapowiada trwałe ożywienie popytu konsumpcyjnego. Wiatrem w żagle sprzedaży detalicznej jest i będzie dalszy wzrost dochodów realnych (oczekujemy utrzymania nominalnego wzrostu płac na poziomie ok. 10% r/r przy dalszym spadku inflacji, w 2024 przeciętnie do ok. 4%), połączony z poprawą nastrojów konsumentów. W listopadzie wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej był najwyższy od marca 2020 – koniunktura konsumencka odrobiła więc już nie tylko spadki wywołane przez wojnę, ale zbliżyła się do poziomu sprzed wybuchu pandemii.
  • Dopełnieniem mocnego startu 4q23 w krajowej gospodarce są wyniki budownictwa, w którym produkcja w październiku wzrosła o 9,8% r/r. Łącznie dane z przemysłu, handlu i budownictwa za pierwszy miesiąc 4q23 utwierdzają nas w przekonaniu, że gospodarka weszła na ścieżkę ożywienia, a w 4q23 wzrost gospodarczy przyspieszy do ok. 2% r/r.

Jesteś zainteresowany otrzymywaniem raportów analitycznych PKO Banku Polskiego?

Zapisz się na newsletter

analizy.makro@pkobp.pl