Makro Flash: Wzrost realnych płac przychodzi sprzedaży na ratunek

  • Sprzedaż detaliczna w czerwcu obniżyła się realnie o -4,7% r/r (PKO i kons.: -5,0% r/r). Tym samym spadek sprzedaży hamował już drugi miesiąc z rzędu, co jest zasługą obniżającego się i jednocyfrowego deflatora (według naszego szacunku 7,1%), a także pierwszego od 10 miesięcy wzrostu płac w sektorze przedsiębiorstw w ujęciu realnym (0,4% r/r). Według GUS po wyeliminowaniu czynników sezonowych sprzedaż wzrosła 0,6% m/m. Nasze odsezonowanie wskazuje raczej na nieznaczny spadek m/m. Nominalna dynamika sprzedaży nieco przyspieszyła, do 2,1% r/r z 1,8% r/r w maju.
  • Spadek sprzedaży w ujęciu r/r miał charakter dość powszechny i był obserwowany we wszystkich kategoriach publikowanych przez GUS z wyłączeniem leków i kosmetyków, gdzie po trzech miesiącach spadków sprzedaż ustabilizowała się. Podobnie jak w maju najsilniej obniżała się sprzedaż prasy i książek (-16,6% r/r), a następnie mebli, rtv i agd (-14,4% r/r), czyli towarów, które są relatywnie bardziej podatne na ograniczanie wydatków w przypadku dekoniunktury. Drugi miesiąc z rzędu niższa niż przed rokiem była sprzedaż odzieży i obuwia (-1,9%), choć spadek był nieco słabszy niż w maju. W tym kontekście warto zauważyć, że stopniowo zmniejsza się udział w sprzedaży detalicznej obrotów przez Internet, który właśnie w tej kategorii w czerwcu był najniższy od okresu lockdownów i wyniósł 16,9%. Choć dane nie są w pełni reprezentatywne (obejmują podmioty zatrudniające powyżej 9 osób) to mogą wskazywać na zmianę preferencji konsumentów w kierunku zakupów stacjonarnych.
  • Napływające dane pokazują, że sytuacja finansowa konsumentów zaczyna się poprawiać, co znajduje również odzwierciedlenie we wzrostach wskaźników koniunktury konsumenckiej. Wraz z oczekiwaną dalszą dezinflacją, a w konsekwencji również przyspieszeniem realnego wzrostu płac, perspektywa wzrostu realnej sprzedaży – a co za tym idzie również konsumpcji – staje się coraz bliższa. Jednocześnie dane kartowe wskazują na dywergencję pomiędzy sprzedażą detaliczną, a wydatkami na usługi, których nominalna dynamika obniża się, co może być związane ze słabym startem sezonu turystycznego.

Jesteś zainteresowany otrzymywaniem raportów analitycznych PKO Banku Polskiego?

Zapisz się na newsletter

analizy.makro@pkobp.pl