Makro Flash: Wymiana domowego wystroju

Pobierz raport

  • Sprzedaż detaliczna w maju wzrosła o 4,4% r/r, wyhamowując względem wzrostu o 7,6% r/r w kwietniu. Spowolnienie to wynikało głównie z efektu Wielkanocy, który wcześniej napędzał sprzedaż żywności. Majowy odczyt był zgodny z naszą prognozą i nieznacznie wyższy od rynkowego konsensusu (4,3% r/r). Dane te potwierdzają utrzymanie pozytywnego trendu w konsumpcji, wpisującego się w długofalowe ożywienie aktywności gospodarstw domowych.
  • Z odsezonowanych danych GUS wynika, że wzrost sprzedaży w maju wyniósł 2,9% r/r wobec 6,4% r/r w kwietniu. Niższa dynamika może wynikać różnic w liczbie dni handlowych. Wsparciem dla konsumpcji pozostaje brak presji cenowej – tzw. „deflator” sprzedaży detalicznej spadł w maju do -0,1% r/r z 0,3% r/r miesiąc wcześniej, co odzwierciedla wysoką konkurencję na rynku oraz spadające ceny paliw.
  • Struktura danych wskazuje na kontynuację ożywienia w sprzedaży dóbr trwałego użytku, które jest obserwowane od początku roku. Najwyższą dynamikę zanotowano w kategorii meble, RTV i AGD – wzrost o 18,9% r/r potwierdza odbudowę popytu na wyposażenie domu po długim okresie spadków w latach 2023–2024. Sprzedaż samochodów wzrosła o 15,7% r/r, kontynuując silny trend z poprzedniego roku. Wzrosty odnotowano również w sprzedaży leków i kosmetyków (6% r/r) oraz odzieży i obuwia (4,7% r/r), co wpisuje się w trend poprawy konsumpcji bieżącej. Umiarkowanie, ale pozytywnie, rosła sprzedaż paliw (4,9% r/r) i żywności (1,5% r/r). Wzrost w segmencie paliw był istotnie wyższy niż w poprzednich miesiącach, co można wiązać z niższymi cenami na stacjach oraz zwiększonym ruchem związanym z majówką. Choć dynamika sprzedaży żywności wyraźnie wyhamowała względem kwietnia (9,7% r/r), to w ostatnich dwóch latach kategoria ta notowała spadki – możliwe więc, że obecnie następuje stabilizacja. Negatywnie zaskoczyła natomiast kategoria „pozostałe”, gdzie spadek sprzedaży pogłębił się do 10,8% r/r wobec 6% r/r w kwietniu.
  • Pomimo korzystnych danych trudno mówić o boomie konsumpcyjnym. Nadal obecne są czynniki ograniczające silniejsze odbicie sprzedaży. Część gospodarstw domowych wciąż odbudowuje oszczędności po okresie wysokiej inflacji, co sprzyja ostrożności w wydatkach. Dodatkowo realnie dodatnie stopy procentowe skłaniają do dalszego oszczędzania zamiast konsumpcji, co jednak może sprzyjać wzrostowi sprzedaży w przyszłości. Z drugiej strony poprawiająca się sytuacja dochodowa i stabilność zatrudnienia pozostają mocnymi fundamentami dla dalszego wzrostu konsumpcji. Dane wspierają naszą prognozę wzrostu konsumpcji prywatnej w 2q25 w okolicach 3% r/r, wobec 2,5% r/r w 1q25.
Newsletter Centrum Analiz