Makro Flash: Wielkanocne przebudzenie sprzedaży

Pobierz raport

  • Sprzedaż detaliczna w kwietniu wzrosła o 7,6% r/r po spadku o 0,3% r/r w marcu. Kwietniowa dynamika była niemal dwukrotnie wyższa od oczekiwań (PKO i kons.: 3,4% r/r) i jednocześnie był to najlepszy wynik od maja 2022. Kwietniowe dane były wspierane przez efekt Wielkanocy, który pobił dynamikę sprzedaży żywności do +9,7% r/r z -9,4% r/r w marcu. Zdecydowanie przyspieszyła też utajniona przez GUS „pozostała sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach” obejmująca największą sieć dyskontową. Z naszych analiz wynika, że wpływ Wielkanocy na sprzedaż ogółem to ok. 2,5pp.
  • Dane odsezonowane (przez GUS) wskazały na solidne przyspieszenie sprzedaży detalicznej – do 6,4% r/r, z 1,0% r/r miesiąc wcześniej. Pozytywny wpływ na dynamikę sprzedaży miał też spadek implikowanego „deflatora” – w kwietniu wyniósł on 0,3% r/r, wobec 0,9% r/r miesiąc wcześniej i był najniższy od listopada 2024, co potwierdza brak presji na wzrost cen w sektorze sprzedaży detalicznej.
  • W danych widzimy wiele dowodów na bardzo dobrą kondycję sektora konsumenckiego, wspieraną przez wolniejsze od oczekiwań hamowanie płac realnych na początku 2025. Sprzedaż samochodów, po lekkiej zadyszce w lutym, powróciła do dwucyfrowych wzrostów, a w kwietniu zwiększyła się o 14,9% r/r. Spadki sprzedaży mebli, sprzętu RTV i AGD są już historią – od 4 miesięcy notujemy tu wzrosty, w kwietniu o 13,2% r/r. Rosną wydatki na prasę i książki (+3,9% r/r) oraz farmaceutyki i kosmetyki (+7,5% r/r). Od początku 2025 powróciły też wzrosty w kategorii odzież i obuwie (w kwietniu o 8,4% r/r), a ich wcześniejsze spadki były skutkiem zmiany klasyfikacji jednego z dużych podmiotów (bez wpływu na sprzedaż ogółem).
  • Dane wpisują się w nasze optymistyczne oczekiwania dotyczące konsumpcji prywatnej w 2025 – oczekujemy wzrostu o 3,4% wobec 3,1% w 2024. Sprzedaż detaliczna to tylko wycinek wydatków konsumenckich (w 2024 63%), a z analizy oficjalnych danych i transakcji klientów PKO wynika, że wydatki na usługi radziły sobie w ostatnich miesiącach relatywnie lepiej niż wydatki na towary. Wsparciem dla całego agregatu jest solidny rynek pracy z bliskim rekordowych minimów bezrobociem i realnym wzrostem wynagrodzeń oraz prawdopodobny spadek skłonności do oszczędzania spowodowany przez obniżenie realnych stóp procentowych. Połączenie solidnego odbicia sprzedaży i wyższej od oczekiwań dynamiki wynagrodzeń w kwietniu może zwiększyć ostrożność członków RPP w kwestii kolejnych obniżek stóp procentowych.
Newsletter Centrum Analiz