Makro Flash: Wakacyjne podróże a sprzedaż detaliczna

Pobierz raport

  • Sprzedaż detaliczna w sierpniu wzrosła w ujęciu realnym o 3,1% r/r, po wzroście o 4,8% r/r w lipcu, nieco słabiej od oczekiwań (kons.: 3,6% r/r, PKO: 4,1% r/r). Hamowanie sprzedaży mogło być związane z efektem kalendarza (liczba dni handlowych była mniejsza niż przed rokiem). W ujęciu nominalnym sprzedaż zwiększyła się o 3,1% r/r, a implikowany „deflator” utrzymuje się w okolicy zera.
  • W ujęciu r/r spadała sprzedaż żywności (o 3,4%), gazet i książek (o 2,0%) oraz w kategorii pozostałe (o 3,7%). Najmocniej rosła z kolei sprzedaż odzieży i obuwia (+18,9%), mebli, RTV i AGD (+13,9%) oraz samochodów (+9,4%), czyli dóbr półtrwałego i trwałego użytku, które od kilku miesięcy radzą sobie lepiej niż pozostałe kategorie sprzedaży.
  • Odnotowany w sierpniu najsilniejszy od lipca 2024 wzrost sprzedaży paliw, o 6,1% r/r, może świadczyć o dużej popularności wyjazdów wakacyjnych w szczycie tegorocznego sezonu, zwłaszcza jeśli zestawimy go ze spadkiem sprzedaży żywności oraz obserwowanym w danych wysokiej częstotliwości wzrostem wydatków w hotelach i restauracjach.
  • Konsumpcja ma solidne podstawy do dalszego wzrostu, dzięki utrzymującemu się realnemu wzrostowi wynagrodzeń – hamujący wzrost płac nominalnych w połączeniu z niższą inflacją skutkuje realną dynamiką w okolicy 4,0% r/r. Jednocześnie systematycznie poprawiają się nastroje konsumentów, co w połączeniu ze spadającą realną stopą procentową może zwiększać skłonność do konsumpcji, kosztem oszczędności. Ograniczeniem dla dynamiki sprzedaży jest średnioterminowy trend wzrostu znaczenia wydatków na usługi w koszyku konsumentów. Dane o usługach są publikowane ze znacznym opóźnieniem, ale ostatni dostępny wskaźnik za czerwiec pokazał, że produkcja usług związanych z zakwaterowaniem i gastronomią zwiększyła się o 6,7% r/r. W analogicznym okresie sprzedaż detaliczna zwiększyła się o 2,2% r/r.
Newsletter Centrum Analiz