Makro Flash: Sprzedaż nie taka słaba jak ją malują

Pobierz raport

  • Sprzedaż detaliczna w marcu spadła o 0,3% r/r – to wynik lepszy od naszej prognozy, choć zgodny z przewidywanym kierunkiem (kons.: 0,4% r/r, PKOe: -1,5% r/r). Kluczowym czynnikiem oddziałującym na sprzedaż w marcu był efekt kalendarzowy – w ub.r. Wielkanoc wypadła w marcu (z dodatkową niedzielą handlową), w tym roku w kwietniu. Przesunięcie to mocno obniżyło sprzedaż żywności (-9,4% r/r), jednocześnie najpewniej będzie ją podbijać w kolejnym miesiącu. Po oczyszczeniu z wpływu czynników sezonowych, sprzedaż wzrosła o 1,0% r/r, co pokazuje, że poprawa aktywności konsumenckiej się utrzymuje, choć w ograniczonej skali.
  • W strukturze sprzedaży najwyższy wzrost odnotowano w kategorii samochodów (18,4% r/r), co potwierdza poprawę popytu krajowego w motoryzacji – trend ten widać też po stronie produkcji, która w marcu wzrosła o 9,1% r/r. Zarówno dane popytowe, jak i produkcyjne wskazują na wyczekiwane odbicie w tym sektorze, z nadzieją, że utrzyma się w następnych miesiącach. Dwucyfrowy wzrost notuje też sprzedaż mebli, RTV i AGD (12,9% r/r). Rosnące zainteresowanie dobrami trwałymi może mieć związek z oczekiwaniami na obniżki stóp procentowych. Dobre wyniki utrzymują też kategorie odzieży i obuwia (6,7% r/r) oraz leków i kosmetyków (5,0% r/r). Największy spadek, poza żywnością, dotyczy grupy „pozostałe” (-12,2% r/r) – częściowo jest to efekt jednorazowych zmian klasyfikacyjnych.
  • Deflator sprzedaży detalicznej pozostał blisko zera (0,9% r/r), co potwierdza niską presję cenową w handlu i ograniczony potencjał do wzrostu marż. Spadają ceny samochodów (-6,7% r/r) i paliw (-4,0% r/r), rosną natomiast ceny żywności (5,9% r/r).
  • Perspektywy na kolejne miesiące są ostrożnie optymistyczne. Fundamenty wzrostu pozostają solidne wspierane przez wzrost realnych dochodów. Choć spodziewane są obniżki stóp procentowych, ich realny poziom nadal jest relatywnie wysoki, co ogranicza gwałtowne przyspieszenie popytu. Dodatkowo, rosnące znaczenie usług w strukturze wydatków gospodarstw domowych może ograniczać tempo wzrostu sprzedaży towarów.
  • Dane za 1q24 pokazują, że wzrost PKB mógł być nieco słabszy niż zakładaliśmy. Nasz nowcast wskazuje obecnie na dynamikę wzrostu okolicy 2,0%-2,5% r/r. Traktujemy to jednak jako przesunięcie aktywności na kolejne kwartały, więc na razie nie widzimy potrzeby rewizji prognozy PKB na cały rok.

Jesteś zainteresowany otrzymywaniem raportów analitycznych PKO Banku Polskiego?

Zapisz się na newsletter

analizy.makro@pkobp.pl