Makro Flash: Sprzedaż detaliczna zmienną jest

Pobierz raport

  • Sprzedaż detaliczna w lutym rozczarowała, obniżając się o 0,5% r/r, wbrew powszechnym oczekiwaniom na wzrost (PKO: 2,8% r/r, kons.: 3,2% r/r). Sprzedaż wyraźnie spowolniła względem stycznia, gdy wzrosła o 4,9% r/r (dane zrewidowane z 4,8% r/r), co jednak nie koresponduje z kształtowaniem się realnego wzrostu płac. Naszym zdaniem dane nie wykluczają solidnej konsumpcji w 1q25, choć wpisują się w oczekiwane przez nas spowolnienie jej wzrostu.
  • Głównym źródłem zaskoczenia było silniejsze niż zakładaliśmy spowolnienie dynamiki sprzedaży samochodów (do 5,1% r/r z 22,1% r/r), która we wcześniejszych miesiącach była napędzana perspektywą zaostrzenia norm emisyjnych. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na wyraźny wzrost udziału sprzedaży przez Internet w tej kategorii, która w lutym wyniosła 4,9%, wobec średnio ok. 1% w 2024. Spadek sprzedaży w ujęciu r/r odnotowała również żywność (-2,2%), mająca największą wagę w koszyku konsumenta. Pod kreską znalazła się także sprzedaż paliw oraz kategoria „pozostałe”, gdzie od początku roku obserwujemy silne, negatywne efekty bazy związane wcześniejszą reklasyfikacją dużego podmiotu, których oddziaływanie będzie widoczne również w kolejnych miesiącach. W innych kategoriach sprzedaż wzrosła w ujęciu rocznym jednak wolniej niż w styczniu – wyjątek stanowiła kategoria prasa i książki.  Po wyłączeniu czynników sezonowych (odsezonowanie GUS) sprzedaż obniżyła się o 3,2% m/m i nadal kształtowała się poniżej przedepidemicznego trendu.
  • Dane o sprzedaży detalicznej charakteryzują się w ostatnim czasie dużą wahliwością, więc do wyniku za luty podchodzimy z pewnym dystansem, podobnie jak w przypadku bardzo dobrego wyniku za styczeń. Uśredniony obraz za 1q25 raczej będzie się wpisywać w scenariusz wciąż solidnej konsumpcji, choć rosnącej nieco wolniej (w okolicy 3% r/r) niż w 4q24. Dane za marzec mogą pokazać jednak spowolnienie dynamiki sprzedaży, biorąc pod uwagę efekt Wielkanocy, która w 2024 przypadała na koniec marca vs kwiecień w bieżącym roku.

Jesteś zainteresowany otrzymywaniem raportów analitycznych PKO Banku Polskiego?

Zapisz się na newsletter

analizy.makro@pkobp.pl

Aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, Internetowe serwisy informacyjne PKO Banku Polskiego wykorzystują pliki cookies zapisywane w pamięci przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat celu ich używania, łączenia z innymi danymi posiadanymi przez Bank oraz zmiany ustawień plików cookies a także ich usuwania z przeglądarki internetowej, znajdują się w Polityce prywatności Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce oznacza potwierdzenie zapoznania się z powyższymi informacjami i zgodę na wykorzystywanie plików cookies w celach marketingowych.