Makro Flash: Sprzedaż detaliczna wraca do wzrostów

Pobierz raport

  • Sprzedaż detaliczna w październiku wzrosła o 1,3 r/r po spadku o 3,0% r/r we wrześniu. Dane były lepsze od oczekiwań (PKO: 0,7%; kons.: 0,5%). Poziom odsezonowanej sprzedaży odbił o 5,6% m/m, rekompensując częściowo zaskakujący spadek sprzed miesiąca.
  • W październiku najsilniej r/r rosła sprzedaż samochodów, której dynamika przyspieszyła do 24,1% z 11,2% we wrześniu. Zwiększyła się także skala zakupów kosmetyków i farmaceutyków (9,6% r/r wobec 5,2% r/r we wrześniu) oraz w kategorii pozostałe, która jest zaburzona przez reklasyfikację dużego podmiotu na początku 2024.
  • W sprzedaży paliw wciąż widoczny był efekt wysokiej bazy z ub.r, związanej z przedwyborczymi obniżkami cen. Mimo zwiększenia zakupów m/m, w ujęciu r/r spadek sprzedaży paliw pogłębił się do 9,1% r/r. Efekt bazy widoczny był także w dynamice zakupów żywności, która mimo silnego wzrostu m/m (o 8,2) wciąż była niższa niż przed rokiem (o 1,2%).
  • Tendencje obserwowane w 2h24 wciąż bliższe są stagnacji niż ożywieniu, a wzrostom sprzedaży detalicznej daleko do tych obserwowanych w okresie przedpandemicznym. Gospodarstwa domowe są ostrożne w wydawaniu pieniędzy (co widoczne jest szczególnie w zakupach dóbr związanych z wyposażeniem mieszkania), kumulują oszczędności, nadpłacają kredyty, a jeśli zwiększają wydatki, to chętniej na usługi. Październikowe dane wyraźnie łagodzą jednak obawy o perspektywy konsumpcji, wzniecone miesiąc wcześniej.
  • Początek 4q24 daje nadzieję, że po słabszym 3q24, konsumpcja powróci do nieco silniejszych wzrostów. Podtrzymujemy ocenę, że dynamika konsumpcji ogółem będzie wyższa niż sprzedaży detalicznej, a jej fundamenty są nadal solidne. Pomimo spowolnienia, tempo wzrostu realnych wynagrodzeń pozostaje wysokie na tle historycznym, a bezrobocie jest rekordowo niskie. Poziom nastrojów konsumentów, choć ostatnio nieco się obniżył, również nie wskazuje na silne hamowanie sprzedaży – wręcz przeciwnie, wzrosła skłonność konsumentów do dokonywania (w perspektywie 12 mieś.) istotnych wydatków.
Newsletter Centrum Analiz