Makro Flash: Nowym samochodem na świąteczne zakupy

Pobierz raport

  • Sprzedaż detaliczna w listopadzie wzrosła o 3,1% r/r po wzroście o 1,3% r/r w październiku, powyżej oczekiwań (PKO: 2,1% r/r, kons.: 1,2% r/r). Powoli zapominamy o fatalnych danych za wrzesień, a ewolucja sprzedaży staje się bardziej zgodna z fundamentami (płace w sektorze przedsiębiorstw wzrosły w listopadzie realnie o 5,6% r/r).
  • Listopadową sprzedaż ciągnęły w górę samochody (+28,1% r/r, efekt zaostrzenia norm emisji spalin od 2025), rosła też sprzedaż farmaceutyków (+7,2% r/r), paliw (+4,1% r/r, efekt niskiej bazy) oraz w kategorii pozostałe (+14,8% r/r). „Pod kreską” była nadal sprzedaż odzieży (-14,7% r/r, efekt reklasyfikacji dużego podmiotu do kategorii „pozostałe”), gazet i książek (-1,6% r/r), a także mebli i sprzętu (-2,3% r/r) oraz żywności (-0,2% r/r), jednak w przypadku dwóch ostatnich kategorii spadki systematycznie hamują.
  • W ujęciu nominalnym sprzedaż zwiększyła się o 3,4% r/r, a implikowany „deflator” spadł do 0,3% r/r z 1,0% r/r, do czego przyczyniło się pogłębienie spadku cen na stacjach benzynowych.
  • Dane potwierdzają, że początek sezonu świątecznego (Black Friday był 29 listopada) był dobry dla branży handlowej. Dane kartowe PKO Banku Polskiego wskazują, że również w grudniu wydatki były zauważalnie wyższe niż przed rokiem, chociaż należy pamiętać, że w tym roku sezon świąteczny jest krótszy, a w grudniu mamy tylko 3 soboty przed Bożym Narodzeniem, podczas gdy rok temu były cztery.
  • Dane o sprzedaży potwierdzają, że kondycja konsumenta jest lepsza niż wskazywałaby stagnacja konsumpcji w 3q24. Wpisują się w nasz scenariusz zakładający wzrost spożycia w sektorze gospodarstw domowych o ok. 2,5% r/r w 4q24. Dodatnie realne stopy procentowe wpierają odbudowę oszczędności, jednak nic w gospodarce nie uzasadnia porównywalnej tylko z tym co widzieliśmy podczas pandemii różnicy pomiędzy realną dynamiką płac i konsumpcji obserwowanej w 3q24. Konsumenci pozostają ostrożni, chociaż pod koniec roku lekko poprawiły się nastroje, w szczególności w zakresie dokonywania ważnych zakupów
Newsletter Centrum Analiz