Makro Flash: Nowa stylizacja do szkoły

Pobierz raport

  • We wrześniu sprzedaż detaliczna w cenach stałych wzrosła o 6,4% r/r (kons.: 6,8% r/r, PKOe: 6,3% r/r) wobec 3,1% r/r w sierpniu, co oznacza wyraźne przyspieszenie dynamiki po słabym lecie. Wzrost napędzany był głównie efektem niskiej bazy z ub.r., sprzyjającym układem kalendarza (większa liczba dni handlowych) oraz poprawą nastrojów konsumenckich – wskaźnik skłonności do zakupów osiągnął najwyższy poziom od niemal dwóch lat. Mimo to dane wyrównane sezonowo wskazują na lekkie osłabienie aktywności – sprzedaż m/m spadła o 0,6% (sa), co sugeruje, że realny popyt pozostaje stabilny, i nie znajduje się w fazie silnego ożywienia.
  • Nominalny wzrost sprzedaży wyniósł 6,6% r/r wobec 6,4% r/r w ujęciu realnym, co implikuje deflator w okolicach 0,2% r/r, wobec -0,1% r/r w sierpniu. W kilku kategoriach (odzież, meble, elektronika) deflator był ujemny. Stabilizacja cen dóbr trwałego użytku może generować nowy popyt.
  • Wzrost sprzedaży w ujęciu rocznym odnotowano we wszystkich kategoriach – po raz pierwszy od ponad roku. Najmocniej przyspieszyła sprzedaż dóbr trwałego użytku: w kategorii odzież i obuwie mamy wzrost o 20,5% r/r, a „meble, rtv, agd” o 16,1% r/r, co odzwierciedla ożywienie zakupów odłożonych w czasie i najpewniej wzrost kredytów konsumpcyjnych. Wysoki wzrost utrzymała także sprzedaż samochodów (15,0% r/r). Wysoki wzrost z sierpnia utrzymała kategoria paliwa (7,1% r/r), gdzie poprawa wynikała ze spadku cen oraz dodatkowo niskiej bazy. Najsłabiej zachowywała się sprzedaż żywności (0,2% r/r) – po serii spadków kategoria ta powróciła do wzrostów, ale nadal sygnalizuje ograniczoną dynamikę podstawowych wydatków (oraz silną, utajnioną przez GUS, pozostałą sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach).
  • Wynik za wrzesień potwierdza kontynuację ożywienia konsumpcji prywatnej w 3q25. Niemniej jednak brak wzrostu sprzedaży m/m sa i wyczerpywanie efektu bazy sugerują, że w kolejnych miesiącach dynamika r/r może się obniżać w okolice 4%. Wzrost sprzedaży będzie wspierała sezonowo zwiększona aktywność przedświąteczna i wypłata świadczeń socjalnych, wraz z poprawiającą się aktywnością kredytową. Głównym źródłem wzrostu konsumpcji pozostaną jednak wydatki na usługi. W całym roku sprzedaż powinna wzrosnąć o ok. 4% r/r, co będzie najlepszym wynikiem od 2021. Mając prawie pełny zestaw danych miesięcznych za 3q25, szacujemy, że wzrost PKB w tym kwartale przyśpieszył do okolic 4% r/r.
Newsletter Centrum Analiz