Makro Flash: Nie taki konsument słaby jak go sprzedaż maluje

Pobierz raport

  • Sprzedaż detaliczna we wrześniu spadła o 3,0% r/r po wzroście o 2,6% r/r w sierpniu, a dane były znacznie gorsze od oczekiwań (PKO: 1,4%; kons.: 2,3%). Wrześniowe dane znajdowały się pod negatywnym wpływem czynników kalendarzowych (jedna sobota mniej niż we wrześniu 2023 i mniejsza liczba dni handlowych ogółem). Dodatkowo, negatywnie na dynamikę roczną działał efekt wysokiej bazy statystycznej w sprzedaży paliw, związanej z „przedwyborczymi promocjami” na stacjach benzynowych. Szacujemy, że bez tych efektów jednorazowych sprzedaż we wrześniu znalazłaby się na lekkim plusie, nieco mniejszym niż przed miesiącem.
  • Roczne spadki sprzedaży detalicznej we wrześniu miały dość szeroki charakter – realnie rosła tylko sprzedaż samochodów (+11,2% r/r), kosmetyków i farmaceutyków (+5,2% r/r) oraz w kategorii pozostałe, która jest zaburzona przez reklasyfikację dużego podmiotu na początku 2024.Sprzedaż paliw obniżyła się we wrześniu o 4,8% r/r po wzroście o 5,7% r/r w sierpniu. W ujęciu m/m sprzedaż paliw spadła o 8,4%, podczas gdy we wrześniu 2023 odnotowano nietypowy dla tego miesiąca wzrost o 1,7% m/m. Spadek sprzedaży żywności pogłębił się do -7,6% r/r z -0,4% r/r miesiąc wcześniej, szacujemy, że spadła też utajniona przez GUS dynamika pozostałej sprzedaży prowadzonej w niewyspecjalizowanych sklepach, która obejmuje największą sieć dyskontową.
  • Naszym zdaniem wrześniowe dane malują zbyt pesymistyczny obraz kondycji polskiego konsumenta, chociaż najpewniej apetyt na wydatki w ostatnim czasie nieco osłabł, za sprawą spowolnienia realnego wzrostu wynagrodzeń. We wrześniu przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw wzrosło realnie o 5,2% r/r, co było najsłabszym wynikiem w tym roku. Popyt na usługi jest zapewne silniejszy niż popyt na towary, na co wskazują m.in. wydatki kartowe klientów PKO Banku Polskiego, czy dane Eurostat.
  • Przeciętnie w 3q24 sprzedaż detaliczna wzrosła o 1,3% r/r, co oznacza silne hamowanie wobec dynamiki 4,5-5% odnotowanej w 1q i 2q24. Podtrzymujemy jednak ocenę, że skala hamowania konsumpcji ogółem będzie mniejsza, a jej fundamenty są nadal solidne. Pomimo spowolnienia, tempo wzrostu realnych wynagrodzeń jest na historycznie wysokim poziomie, a bezrobocie pozostaje rekordowo niskie. Obecny poziom nastrojów konsumentów też wskazywałby na silniejszy wzrost wydatków. Najpewniej obecnie wydatki te są jednak częściej kierowane na usługi, a nie towary.

Jesteś zainteresowany otrzymywaniem raportów analitycznych PKO Banku Polskiego?

Zapisz się na newsletter

analizy.makro@pkobp.pl