Makro Flash: Na majówkę nowym samochodem?

Pobierz raport

  • Sprzedaż detaliczna w kwietniu wzrosła realnie o 4,1% r/r, po wzrostach o 6,1% r/r w dwóch poprzednich miesiącach. Kwietniowe dane były lepsze od naszych oczekiwań i gorsze od konsensusu. W kwietniu efekt przesunięcia Wielkanocy, który był widoczny w spadku sprzedaży żywności o 6,8% r/r, został zneutralizowany przez silne wzrostu sprzedaży w innych kategoriach, m.in. samochodów (+33,8% r/r) oraz paliw (+11,9% r/r).
  • Sprzedaż w ujęciu nominalnym zwiększyła się o 4,3% r/r, a implikowany „deflator” utrzymał się w okolicy zera, potwierdzając bardzo niską presję na wzrost cen towarów. Wywołany przez podwyżkę VAT wzrost cen w sklepach z żywnością (o 2,2% r/r) został zneutralizowany przez spadek cen u dilerów samochodowych (o 3,3% r/r) oraz na stacjach benzynowych (o 5,1% r/r).
  • Dane odsezonowane GUS wskazują na spadek realnej sprzedaży o 3,5% m/m, jednak my nie widzimy w publikacji oznak słabości popytu konsumpcyjnego. Spadek realnej sprzedaży żywności o 10% m/m, oraz „utajnionej” pozostałej sprzedaży w niewyspecjalizowanych sklepach, był konsekwencją efektu Wielkanocy (i być może zwiększonych marcowych zapasów przed podwyżką VAT). W pozostałych kategoriach widzimy miesięczne ożywienie lub przyspieszenie rocznego tempa wzrostu. W szczególności, od dwóch miesięcy notujemy wzrosty m/m we wrażliwych na koniunkturę kategoriach „meble, rtv i agd” oraz „prasa i książki”.
  • Nominalne dane o sprzedaży żywności i nasze szacunki pozostałej sprzedaży w niewyspecjalizowanych sklepach (obejmuje największą sieć dyskontową) sugerują, że przy spadającej dynamice obrotów „wojnę cenową” wygrywają dyskonty – pomimo negatywnych czynników jednorazowych zdołały one w kwietniu utrzymać dodatnią dynamikę sprzedaży.
  • Przy solidnym wzroście realnych dochodów oraz wciąż dobrych, chociaż nieco gorszych niż w 1q24, nastrojach konsumentów, wzmocnienie sprzedaży detalicznej w kolejnych miesiącach wydaje się pewne. Znacznie niższa niż przed rokiem inflacja, silny wzrost wynagrodzeń nominalnych i dobra sytuacja na rynku pracy sprzyjają dokonywaniu zakupów. Jednocześnie, ze względu na wciąż podwyższoną niepewność, konsumenci pozostają ostrożni i odbudowują oszczędności, czemu sprzyja wysoki poziom stóp realnych.

Jesteś zainteresowany otrzymywaniem raportów analitycznych PKO Banku Polskiego?

Zapisz się na newsletter

analizy.makro@pkobp.pl