Makro Flash: Letnie przesilenie wydatków konsumentów

Pobierz raport

  • Sprzedaż detaliczna w czerwcu wzrosła w ujęciu realnym o 4,4% r/r (PKO: 5,4% r/r, kons.: 5,3% r/r), po wzroście o 5,0% r/r w maju. Naszym zdaniem jest to rozczarowujący wynik biorąc pod uwagę utrzymujący się solidny wzrost realnych wynagrodzeń (ponad 8% r/r).
  • W strukturze sprzedaży nadal słabo wygląda sprzedaż żywności (spadek realny o 4,0% r/r), co wg naszego szacunku pozostaje w kontraście do utajnionej przez GUS pozostałej sprzedaży w niewyspecjalizowanych sklepach, która obejmuje największą sieć dyskontową. Realne spadki sprzedaży żywności wynikają z jednej strony z odpływu konsumentów z Ukrainy, z drugiej zaś ze zmiany preferencji konsumentów w kierunku dyskontów. Łącznie obserwujemy słabnącą dynamikę nominalnych przychodów sieci handlowych.
  • W lipcu solidnie rosła sprzedaż samochodów (24,3% r/r) oraz na stacjach benzynowych (11,0% r/r). Nieco słabiej w księgarniach i drogeriach. Dane o sprzedaży odzieży są zaniżane, a w kategorii pozostałe zawyżane przez niedawną zmianę wiodącego PKD dużej spółki handlowej, dlatego ich interpretacja jest utrudniona.
  • „Deflator” sprzedaży detalicznej obniżył się w czerwcu w okolice 0,3% r/r, potwierdzając brak presji na wzrost cen detalicznych.
  • W całym 2q24 sprzedaż detaliczna wzrosła średnio o 4,5% r/r wobec 5,1% r/r w 1q24. Nawet przy prawdopodobnej lepszej kondycji sektora usługowego, na co wskazują nasze wewnętrzne dane kartowe, wzrost konsumpcji ogółem najpewniej już nie przyspieszył względem 4,6% r/r w 1q24. Naszym zdaniem kolejne kwartały powinny przynieść zbliżony do obecnego wzrost konsumpcji. Realne dochody najprawdopodobniej spowolnią za sprawą rosnącej w lipcu inflacji, jednak spodziewamy się też pewnego spowolnienia akumulacji oszczędności, co wygładzi ścieżkę konsumpcji.
  • Miesięczne dane za 2q24 sugerują, że wzrost gospodarczy przyspieszył w tym okresie nieco słabiej niż zakładaliśmy. Nasz obecny nowcast wskazuje na dynamikę wzrostu nieco poniżej 3,0% r/r. Gorszy 2q24 obniża też automatycznie oczekiwany przez nas wzrost w całym roku, dlatego nasza prognoza na poziomie 3,7% zostanie najpewniej zrewidowana lekko w dół.

Jesteś zainteresowany otrzymywaniem raportów analitycznych PKO Banku Polskiego?

Zapisz się na newsletter

analizy.makro@pkobp.pl