Makro Flash: Konsumenci zachowują czujność

Pobierz raport

  • Sprzedaż detaliczna w grudniu wzrosła o 1,9% r/r po wzroście o 3,1% r/r w listopadzie, słabiej od oczekiwań (PKO: 2,7% r/r, kons.: 3,8% r/r). Dane sugerują ostrożne podejście konsumentów do wydatków, choć naszym zdaniem nadal wspierają scenariusz przyspieszenia konsumpcji w 4q24.
  • Podobnie jak w listopadzie najwyższy wzrost sprzedaży odnotowano w kategorii samochody (25,1% r/r) w związku ze zwiększonym popytem przed wejściem w życiu zaostrzonych norm emisyjnych. Na wyraźnym plusie znalazła się również kategoria pozostałe (podbijana reklasyfikacją jednego z dużych podmiotów handlowych). Wzrost sprzedaży r/r dotyczył paliw (3,2%) oraz farmaceutyków i kosmetyków (1,7%). Wyższa niż przed rokiem (4,2%) była też sprzedaż prasy i książek, sugerując, że konsumenci mogli być nieco bardziej hojni niż przed rokiem w dokonywaniu zakupów prezentów świątecznych. W tym kontekście zgoła inny obraz malują dane o sprzedaży żywności i napojów – ta spadła o 4,3% r/r, choć warto mieć tu na względzie układ kalendarza. W 2024 okres przedświąteczny uwzględniał trzy soboty w grudniu vs cztery w 2023. Być może część świątecznych wydatków przypadła na ostatnią sobotę listopada. Oprócz żywności „pod kreską” znalazły się meble, rtv i agd (pokłosie schłodzenia popytu na rynku nieruchomości) oraz odzież i obuwie (lustrzane odbicie tego co obserwujemy w kategorii pozostałe).
  • W ujęciu nominalnym sprzedaż zwiększyła się o 2,7% r/r, a implikowany „deflator” wzrósł do 0,8% r/r z 0,3% r/r w listopadzie, do czego przyczyniło się wyhamowanie rocznego spadku cen paliw.
  • Średnio w 4q24 dynamika sprzedaży przyspieszyła do 2,1% r/r z 1,3% r/r w 3q24, wspierając nasze oczekiwanie, że pomimo lekkiego rozczarowania na koniec roku, w 4q24 zobaczymy jednak przyspieszenie konsumpcji. Dane wskazują jednak na utrzymującą się ostrożność konsumentów i najpewniej wysoką skłonność do oszczędzania. Jednocześnie wskaźniki koniunktury konsumenckiej za styczeń przyniosły oczekiwaną przez nas poprawę nastrojów na początku roku. W szczegółach widać jednak przytłumioną skłonność do dokonywania ważnych zakupów, nawet nieco niższą niż w grudniu. Komplet danych za grudzień rysuje obraz powolnego ożywienia, które nie powinno generować nadmiernej presji inflacyjnej.

Jesteś zainteresowany otrzymywaniem raportów analitycznych PKO Banku Polskiego?

Zapisz się na newsletter

analizy.makro@pkobp.pl

Aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, Internetowe serwisy informacyjne PKO Banku Polskiego wykorzystują pliki cookies zapisywane w pamięci przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat celu ich używania, łączenia z innymi danymi posiadanymi przez Bank oraz zmiany ustawień plików cookies a także ich usuwania z przeglądarki internetowej, znajdują się w Polityce prywatności Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce oznacza potwierdzenie zapoznania się z powyższymi informacjami i zgodę na wykorzystywanie plików cookies w celach marketingowych.