Makro Flash: Konsumenci oszczędzają i preferują usługi nad towary

Pobierz raport

  • Sprzedaż detaliczna w lipcu wzrosła o 4,4% r/r, tyle samo co w czerwcu. Wynik był słabszy od oczekiwań (PKOe: 5,6% r/r, kons. 5,2% r/r). Wzrost sprzedaży napędzany jest nadal dynamicznymi podwyżkami płac przy jednoczesnej odbudowie oszczędności. Konsumenci w większym stopniu przerzucają swoje wydatki z towarów (ujętych w statystyce) na usługi (słabo uwzględnione przez statystykę publiczną).
  • Deflator sprzedaży nieznacznie wzrósł do 0,6% r/r z 0,3% r/r (szacunki PKO BP), co potwierdza brak występowania presji cenowej po stronie towarów.
  • W strukturze sprzedaży nie wystąpiły istotne zmiany trendów. Stale słabo prezentuje się sprzedaż żywności (trzeci miesiąc ze spadkiem w ujęciu realnym -w lipcu o 2,7% r/r i tylko marginalny wzrost w ujęciu nominalnym – o 0,6% r/r). Dołują zakupy mebli, RTV i AGD (-3,6% r/r realnie), które w trendzie spadkowym pozostają od 2022, co jest m.in. związane ze spadkiem popytu na mieszkania. Niezmiennie mocno rośnie sprzedaż (realna) samochodów (30,1% r/r) oraz na stacjach paliw (9,9% r/r). Dynamiki roczne w kategoriach „pozostałe” oraz odzież i obuwie są zaburzone przez reklasyfikację podmiotów w styczniu 2024.
  • Poziom realnej sprzedaży detalicznej rośnie zdecydowanie wolniej niż wynikałoby z wysokiej skali podwyżek dochodów gospodarstw domowych. Dostrzegamy szereg potencjalnych rozwiązań zagadki „luki sprzedażowej”. Po pierwsze, konsumenci przeznaczają znaczną część nowych dochodów na odbudowanie nadwątlonych oszczędności (por. wykres na stronie 2.). Po drugie, struktura wydatków przesunęła się z towarów (ujętych w sprzedaży detalicznej) na usługi (nieobserwowanych na bieżąco w oficjalnych danych). Omawianą zmianę preferencji widać w wydatkach kartowych klientów PKO BP – te na usługi rosną szybciej niż na towary od kwietnia 2024. Po trzecie, gospodarstwa domowe „wygładzają konsumpcję w czasie”, tzn. preferują unikanie nagłych wzrostów i spadków wydatków.
  • W kolejnych miesiącach skala akumulacji oszczędności powinna słabnąć, podobnie jak realna dynamika płac. Jednocześnie sprzedaż detaliczna powinna rosnąć w zbliżonym tempie co dotychczas, właśnie za sprawą stabilizującej roli oszczędności.
  • Produkcja budowlano-montażowa w lipcu spadła o 1,4% r/r (zgodnie z oczekiwaniami: PKOe: -0,8% r/r, kons. -2,5% r/r) po spadku o 8,9% r/r w czerwcu. Wsparciem była korzystna liczba dni roboczych. Sektorowi nadal doskwiera okres przejściowy między perspektywami unijnymi i ograniczone (przejściowo) apetyty inwestycyjne firm prywatnych. Wraz z rozruchem projektów z KPO sytuacja może się odwrócić, co znacząco zwiększy aktywność w sektorze, przy możliwej kumulacji projektów i ograniczeniach podażowych. W sektorze mieszkaniowym dostrzegamy pewne ożywienie po stronie pozwoleń na budowę przy stagnacji rozpoczętych budów.

Jesteś zainteresowany otrzymywaniem raportów analitycznych PKO Banku Polskiego?

Zapisz się na newsletter

analizy.makro@pkobp.pl