Makro Flash: Ciepły wrzesień nie odstraszył konsumentów

  • • Wrześniowe wyniki sprzedaży detalicznej zaskoczyły pozytywnie. Spadek w ujęciu realnym wyniósł 0,3% r/r (PKO: -2,0% r/r; kons: -1,7% r/r) wobec -2,7% r/r w sierpniu i był najsłabszy w obecnym epizodzie spadkowym. W ujęciu nominalnym sprzedaż zwiększyła się o 3,6% r/r wobec 3,1% r/r miesiąc wcześniej – poprawa dynamiki realnej była więc skutkiem niższego deflatora (szacujemy, że wyniósł on 3,9% r/r wobec 6% r/r w sierpniu).
  • W strukturze realnej sprzedaży zwraca uwagę solidny, największy od maja 2021, wzrost w kategorii samochody (+9,8% r/r), który może być związany ze zwiększoną dostępnością środków transportu. Silnie rosła też realna sprzedaż paliw (+7,5% r/r), co najpewniej wynika ze spadku ich cen (wg deflatora o ponad 12% r/r), który skłaniał do zakupów „na zapas” oraz zwiększał zakupy transgraniczne. Silny wzrost sprzedaży utrzymał się też w utajnionej przez GUS pozostałej sprzedaży w niewyspecjalizowanych sklepach, która obejmuje największą sieć dyskontową. Lekki wzrost (+0,3% r/r) odnotowała sprzedaż farmaceutyków i kosmetyków. Jedynie marginalny był spadek sprzedaży żywności (-0,1% r/r). W pozostałych kategoriach sklepów sprzedaż nadal była „pod kreską”. W szczególności uwagę zwraca pogłębienie spadku sprzedaży odzieży i obuwia (do -16,7% r/r z -4,9% r/r), co było konsekwencją ciepłego września, który opóźnił wprowadzenie jesiennych kolekcji. Z naszych danych kartowych wynika, że słabość ta była chwilowa, a w październiku miało miejsce ożywienie sprzedaży w tej kategorii.
  • Naszym zdaniem w kolejnych miesiącach będziemy obserwować wzrosty sprzedaży detalicznej, a ożywienie konsumpcji będzie obejmowało coraz więcej kategorii dóbr. Wynagrodzenia w gospodarce powróciły do realnych wzrostów, co przy poprawiających się nastrojach konsumentów i rekordowo niskim bezrobociu będzie się przekładało na wzmocnienie konsumpcji. Dodatkowym wsparciem dla wydatków konsumentów będzie podniesienie od początku przyszłego roku świadczenia rodzicielskiego oraz kolejna podwyżka płacy minimalnej (rodzice i osoby mniej zarabiające charakteryzują się wyższą skłonnością do konsumpcji). Recesja konsumencka właśnie się kończy, a perspektywy sektora rysują się naszym zdaniem w jasnych barwach.
  • Opublikowane dotychczas miesięczne dane wskazują, że w 3q23 PKB zakończył spadki i potwierdzają nasz szacunek wzrostu o 0,4% r/r.

Jesteś zainteresowany otrzymywaniem raportów analitycznych PKO Banku Polskiego?

Zapisz się na newsletter

analizy.makro@pkobp.pl